ورود كاروان حضرت معصومه علیهاالسلام به شهر مقدس قم

Thursday، ۱۲ Aabaan ۱۴۰۱

ورود كاروان حضرت معصومه علیهاالسلام به شهر مقدس قم

با توجه به توضیحات پیشین، طبیعى است كه مردمان قم، با شكوه و عزت تمام از ورود دختر امام هفتم شیعیان و خواهر امام حاضرشان به شهر خود، استقبال كنند و حضرت را در پناه كامل خود میهمان سازند.

و همین‏گونه هم شد؛ اهالى قم، افتخار بسیار ویژه‏اى را در طول تاریخ به اسم خود ثبت نمودند. قمى‏ها همین که خبر ورود حضرت را به ساوه و درگیری با عوامل حکومتی آن‌جا را شنیدند، بلافاصله بزرگان شهر جمع شدند و به استقبال آن حضرت رفتند تا او را به شهر خود دعوت نمایند.

آن‏ها وقتى از شهر خارج شدند، کاروان آن حضرت را در چند فرسخى قم دیدند که به سمت قم در حرکت بود، بسیار خوشحال شدند و کاروان حضرت را با عزت و شکوه تمام تا قم همراهى نمودند.

در نقل‏ها آمده است که: موسى بن خزرج (بزرگ خاندان اشعرى‏ها) با افتخار، زمام ناقه آن حضرت را به دست گرفت و تا قم با پاى پیاده، کاروان را به سوى قم مشایعت نمود. (بحارالأنوار، ج48، ص290ـ295)

وقتى مردم قم خبر ورود آن حضرت را شنیدند، زن و مرد و پیر و جوان، همگى با شادى تمام و با گل و گلاب به استقبال کاروان آن حضرت آمدند و با شکوهى بى‏نظیر آن حضرت را وارد قم کردند.

آن حضرت روز 23ربیع‏الأول سال 201هجرى قمرى (یک سال بعد از هجرت امام رضا علیه السلام به خراسان) وارد شهر مقدس قم گردید و در منزل موسى بن خزرج (بزرگ خاندان اشعرى) مهمان شد.

حضرت در قم به مدت 19روز ـ و طبق برخى نقل‏ها 17روز ـ میهمان این مرد مدافع اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود و در منزلى مستقل در بین اتاق‏هاى او به عبادت مشغول بود.

آن حضرت در این مدت به شدت بیمار بود و بیش‏تر به عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال مى‏پرداخت، یا در دیدار با شیعیان و یاران مختلف پدر و برادر بزرگوارش، توطئه‏هاى حکومتى را برملا مى‏ نمود.

این مطلب از کتاب «گلستان معصومیه» نوشته حمید احمدی جلفایی می باشد که حاصل پژوهشی درباره ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام و شهر مقدس قم است. علاقه مندان می توانند این کتاب را به صورت مجازی از طریق سایت فروش کتاب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به نشانی fatemibook.ir تهیه نمایند.