«بیت النور»، عبادتگاه حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام

Thursday، ۱۲ Aabaan ۱۴۰۱

از جمله سنت‏هاى بسیار نیکو و مشهود میان مسلمانان، به ویژه شیعیان و اهل‌بیت علیهم السلام این بود که در یکى از اتاق‏هاى منزل هر مسلمانى، محرابى براى عبادت مى‏ ساختند و معمولاً در آن به عبادت پروردگار مشغول مى‏شدند و احترام آن اتاق را مانند مسجد، مراعات مى ‏کردند.

به همین دلیل، گویا حضرت معصومه علیهاالسلام نیز در اتاق مخصوصِ عبادت موسى‌بن‌خزرج ساکن شده بود؛ زیرا که در اتاق متعلق به آن حضرت، چنان‏که هم اکنون نیز زائران حضرتش مى‏ توانند آن را از نزدیک ببینند، محراب عبادتى وجود دارد و نقل است که: حضرت، در مدّت 17 یا 19روز در این محراب، عبادت کرده‏اند. اختصاص دادن این اتاق به آن حضرت از طرف موسى بن خزرج، در واقع، نهایت احترام و تعظیم آن حضرت به حساب مى ‏آید؛ چرا که معمولاً شخصیت بزرگى همچون موسى بن خزرج به هر کسى اجازه نمى‏دادند در اتاق مخصوص عبادت وى ساکن شود.

این اتاق، بعداً به «بیت النور» شهرت یافت و پس از رحلت آن بانوى بزرگوار، پیوسته زیارتگاه شیعیان به شمار می‌رفت. پس از مدتى، منزل موسى بن خزرج همراه این اتاق مقدس، به مدرسه علمیه تبدیل شد و براى بزرگداشت آن کریمه اهل بیت، نام آن را «مدرسه ستّى» گذاشتند؛ زیرا «ستّ» در زبان عرب به معناى خانم و بانو بوده و «ستّى» از جمله القاب حضرت معصومه علیهاالسلام معرفى شده است.

این مکان مقدّس در میدان «میر» قدیم قم، در یکى از کوچه ‏هاى خیابان 45مترى عماریاسر فعلى، واقع شده است و در حال حاضر از مکان‏هاى مذهبى ـ تاریخى مهم قم به شمار مى‏ رود و هر ساله در مناسبت‏ هاى مختلفِ مربوط به حضرت معصومهعلیهاالسلام همچون: سالروز ولادت، سالروز ورود به قم و سالروز شهادت آن حضرت، زائران بسیاری به زیارت آن مکان مقدس می‌شتابند.

شایان ذکر است که: این مکان مقدس، در سال 1354 هجرى شمسى توسط مرجع عالى‌قدر شیعه حضرت آیت اﷲ‏‏‌ العظمى گلپایگانى رحمه الله مرمت و تجدید بنا شد (تاریخ قم، ص213-221؛ أنوار المشعشعین، ج1، ص207-210؛ بحارالأنوار، ج48، ص290 و 291)

این مطلب از کتاب «گلستان معصومیه» نوشته حمید احمدی جلفایی می باشد که حاصل پژوهشی درباره ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام و شهر مقدس قم است. علاقه مندان می توانند این کتاب را به صورت مجازی از طریق سایت فروش کتاب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به نشانی fatemibook.ir تهیه نمایند.